Run Flat стана на 20 години

Run Flat стана на 20 години

Технологията Run Flat представлява специална структура и състав на гуми за автомобили и джипове, които позволяват на колата да продължи да се движи, дори и при спукване, разбира се в някакви граници. Гумите притежават подсилена ламелна конструкция, която може да издържи тежестта на автомобила, въпреки изспускането на въздух. Това позволява да се придвижите със скорост до 80 км/ч до сервиз, където да направите ремонт, на разстояние до 80 км от мястото на инцидента.

Технологията Run Flat от Pirelli, от друга страна не е "Светия граал", който автоматични решава всички проблеми с гумите за коли - има си своите недостатъци и критици, но за това ще стане дума малко по-долу в текста. Истината е, че е технологична иновация, която за 2001 година е истинска революция. Самият факт, че съществува и се развива и днес, показва, че позитивите са повече от негативите.

Как започва всичко...

Първите гуми с подобна технология се разработват още през 90-те за използване в ралитата. В разгара на надпреварата понякога е от значение състезателният автомобил да може да измине само още 2-3 километра, за да завърши успешно етапа. Това често се осуетява от спукана гума и пилотите спират край трасето, като гледат жално към финала, защото няма време смяна. Като цяло здравината и издържливостта на гумите за рали са много по-сериозни от тези за "цивилни" автомобили, предвид огромните натоварвания, на които са подложени.

През 2001 година, с опита придобит на рали, Pirelli пуска на пазара първите гуми за коли с технологията Run Flat. Първите такива гуми можем най-точно да определим с думите "груби и недодялани". Спрямо нивото на технологията от онова време, за да се постигне ефекта и основното предназначение - гумите "страдат" от други недостатъци - те са много по-тежки, по-твърди и с по-ниски нива на експлоатационни характеристики спрямо нормалните гуми. Вдигат осезаемо разхода на гориво, не могат да се похвалят с особени резултати по отношение на сцеплението и износването. За капак са по-скъпи и далеч не са налични за всички размери. Именно този етап от развитието на технологята създава някои негативни мнения за Run Flat, които са живи и днес.

Едно нещо обаче критиците на гуми Run Flat пропускат, а именно - технологията се развива, а не стои на едно място. Новите каучукови смеси, материали за силовите връзки, възможността за виртуално тестване (преди изобщо да има гума физически), което много намалява разходите, новите разработки по отношение на структурата - всичко това прави възможно съвременните гуми Run Flat почти да не отстъпват като качества на гумите за автомобили, които не притежават тази технология. Нивата на съпротивление при търкаляне, комфорта и устойчивостта по нищо не отстъпват на конвенционалните гуми за коли от всички класове. Получавате всичко това плюс възможността при пробив в гумата да стигнете до 80-100 км от мястото на спукване с до 80 км/ч.

Технологията Run Flat е "добре дошла" в момента на експлозивното развитие на пазара на електрически автомобили. Както знаем, основният недостатък на последните е пробегът. За по-дълъг пробег ни трябва по-голяма батерия, за по-голяма батерия ни трябва повече място. Какво по-походящо нещо за изхвърляне от резервната гума? Като оставим на страна иронията, липсата на резервна гума, може да освободи място за по-голяма батерия до 20%, което никак не е малко. Тук Run Flat гуми за електромобили намират една много добра ниша.

В исторически план - Pirelli са произвели близо 70 милиона Run Flat гуми за тези 20 години. В момента Run Flat версии се предлагат за над 50 модела гуми Пирели. Налични са за варианти летни, зимни и всесезонни. Много автомобилни производители се възползват от този тип гуми и предлагат и конвенционални автомобили без резервна гума. Системите за следене на налягането и температурата на гумите вече съвсем не са екзотика.

Източник: pirelli.com