Какво Трябва Да Знаем За Гумите Run Flat

Гумите са сред основните фактори гарантиращи сигурността на един автомобил, а с технологията Run Flat, се елиминира един от основните рискове – за загуба на контрол, при спукване на гума. Какво означава Run on Flat - буквалното значение е, че гумата може да продължи да се движи нормално, дори след като се спука. Технологията e усъвършенствана през последните години, като вече е напълно достъпна за крайните потребители. Доста производители на автомобили дори ги поставят заводски на своите нови модели, като при тях в общия случай липсва резервна гума.
В какво се състоят свойствата на тази революционна технология? Страничните стени на гумата биват подсилени, благодарение на което успяват да издържат тежестта на автомобила и да задържат гумата на джантата. При обикновените модели, когато настъпи такова увреждане, задвижващите сили предизвикват отлепянето на гумата от джантата, след което автомобилът става почти неуправляем. С "RF" моделите, дори без никакъв останал въздух в гумата, автомобилът може да продължи да се движи със скорост до 80 км/ч. като разбира се, препоръчваме спуканата гума да се смени максимално бързо при първият удачен момент.
Сериозен плюс на Run Flat е, че всички системи за безопасност продължават да функционират – ABS, ESP, DSC и т.н. Добре е преди да се хвърлите директно към кошницата с продукти и да добавите четири броя, да се съобразите с факта, че е нужно автомобилът да разполага със система за следене на налягането на въздуха в гумите - TPMS. Ако такава система не е налична, шофьорът може да не разбере, кога гумата е спукана и да кара по-дълго от препоръчителното време.
Допълнителните слоеве на страничната стена на гумата са изградени от термоустойчива смес, която няма да се повлияе от повишаването на вътрешната температура, в следствие на пълната загуба на налягане в гумата.
От гледна точка на поддръжка, не се различават от обикновените гуми. Изисква се ежемесечна проверка на налягането им, тъй като то е сред основните фактори, от които зависи по-дългият живот на гумите. Ситуацията със степента на износване при Run Flat моделите стои не по-различно от тази при обикновените гуми - ако грайферът на зимната гума е под 4 мм, тогава е време за смяна. При летните гуми също не е препоръчително да ползвате гуми с грайфер по малък от 4мм, тъй като при мокра настилка съществува доста по-голям риск от загуба на контрола над превозното средство.
Обозначения и Съкращения
При продуктите на по-големите производители има разлики в прилагането на тази технология, затова те използват различни наименования и съкращения. В този списък сме посочили основните, които ще срещнете за Run Flat гумите на нашия сайт.
- GoodYear обозначават своите рън флат гуми с EMT (Extended Mobility Technology) и ROF.
- От Michelin ги маркират с SST (Self Supporting Runflat Tire) и ZP (Zero Pressure).
- Гигантите от Bridgestone са заложили на RFT (Runonflat).
- Dunlop използват DSST (Self Supporting Technology).
- При моделите на немския Continental е посочено SSR (Self Supporting Runflat Tire).
- Норвежкият бранд Nokian отбелязва такъв тип гуми с RSI.
Освен посочените абревиатури за премиум марките може да срещнете и рън флат гуми обозначени с XRP , HSR или RF.