Нов енергиен етикет за гуми
Правилата на ЕС за етикетиране на гуми помагат на потребителите да вземат информирано решение за покупка, когато сменят гумите си, тъй като етикетът подчертава работата на гумата по въпроси, свързани с горивната ефективност, безопасността и шума. В същото време етикетите карат производителите да правят иновации и се стремят техните гуми да бъдат класирани в най-добрите класове в различните категории.
- Нов дизайн на етикета с по-ясна класификация за спиране, съпротивление при движение и емисии на шум
- Информацията за етикета на ЕС за всяка гума може да бъде извикана с QR кода
- Нови пиктограми за различни видове зимни гуми
От 1 май 2021 г. влизат в сила нови правила за етикиране на всички гуми, продавани в ЕС. Новите етикети ще предоставят на потребителите по-изчерпателна информация за избраните характеристики на гумите. Класовете на съпротивление при търкаляне и спирачни показатели на мокро покритие са преструктурирани, докато шумовите характеристики сега се посочват от броя децибели и буквите A, B или C. Крайните потребители могат да получат достъп до допълнителна информация за избраната от тях гума в ЕС база данни чрез сканиране на QR кода на етикета.
Друга нова функция се отнася до две пиктограми, които показват дали това е автомобилна гума за сняг, съответстващ на стандартите за одобрение на типа на ЕС и / или специализирана гума, която предлага сцепление с лед в съответствие с новия стандарт ISO.
1. Икономия на гориво
На гумите се дължи до 20% от разхода на гориво на вашия автомобил? Изборът на гуми с висока категория за разход на гориво ще ви осигури по-дълъг пробег с един резервоар и по-малко емисии на CO2.
Икономията на гориво се оценяваше от A до G по цветна скала.
A (зелена) = най-висока категория за разход на гориво
G (червена) = най-ниска категория за разход на гориво
Категория D не се използва за пътнически автомобили.
Разликата между категория A и категория G може да означава намаляване на разхода на гориво с до 7,5%. В реално изражение изборът на гуми категория A вместо гуми категория G може да ви спести над 6 литра гориво на всеки 1000 километра.
За оптимална икономия на гориво се погрижете гумите да са правилно напомпани. Ниското налягане на гумите увеличава съпротивлението при въртене и се отразява на сцеплението на мокра настилка. Теглото на вашия автомобил и вашият личен стил на шофиране също могат да окажат голямо влияние. Енергийно ефективното – „екологично“ – шофиране може значително да намали разхода на гориво.
2. Сцепление на мокра настилка
Клас А (най-къс спирачен път) до клас G (най-дълъг спирачен път) e обозначението по стария етикет, посочени в Регламент ЕО 1222/2009.
Сцепление с влажна пътна настилка е изключително важна характеристика от гледна точка на безопасността и зависи от способността на гумата да спре превозното средство бързо върху мокро пътно платно. Разликата в спирачния път между класовете A и G може да бъде до 30%*.
За лек автомобил движещ се с 80 км/ч при натискане на спирачките докрай спирачният път на гуми от клас A е с до 18 метра по-къс от този на комплект гуми от клас F! Това е значителна разлика и може да се окаже от огромно значение в извънредна ситуация.
На новия етикет класовете от А до С остават непроменени. За гуми C1 и C2, съответно за леки и лекотоварни автомобили, тези, които преди това са били в клас E за съпротивление при търкаляне и сцепление на мокра настилка, сега ще бъдат разпределени в клас D, който преди това е бил празен, докато тези, които преди са били в класове F и G, ще бъдат разпределени в клас E. Това прави етикета по-ясен и по-лесен за тълкуване.
3. Външен шум
Външния шум от гумата се измерва в децибели.
Тъй като много хора не са запознати със стойностите в децибели, шумовият клас също е показан. Това категоризира гумата по отношение на въведените европейските лимити за шум.
Тук промяната е в символите на изобразяване - от 1,2 или 3 черни вълни в буквени А, B, C.
- А: тиха (3 dB или повече под европейския лимит)
- B: средно шумна (между европейския лимит и 3 dB под него)
- C: шумна (над европейския лимит)
Информацията за шума при преминаване е предназначена да помогне за намаляване на шумовото замърсяване, генерирано от пътния трафик.
4. QR код
Въвежда се достъп до допълнителна информация за избрана от потребителя гума в ЕС база данни чрез сканиране на QR кода на етикета.
Потребителите могат да изтеглят допълнителна информация за всяка гума, като сканират QR кода, който се появява в горния десен ъгъл на етикета на гумата. QR кодът предоставя връзка към базата данни EPREL (EPREL = Европейски продуктов регистър за енергийно етикетиране), която съдържа информационния лист за продукта. Това показва всички стойности на етикета за конкретната гума, както и началото и края на производството за съответния модел. Информационните листове за продукти се въвеждат в базата данни EPREL индивидуално от производителя на гуми и, както в миналото, присвояването на съответния клас етикети също се обработва от съответния производител.
5. Нови пиктограми
Съгласно новата наредба, в допълнение към информацията за съпротивлението при движение, поведение на мокра повърхност и външния шум и класовете, етикетът на гумата може да показва 2 допълнителни параметъра:
- Зимните гуми, одобрени за използване при тежки снежни условия, имат специфична пиктограма, наречена «алпийски символ» или 3PMSF (3 върха планина със снежинка). За да има пиктограмата, гумата трябва да премине специфичен тест за спиране на път със сняг. Същата пиктограма се появява на страничната стена на гумата.
- Северните зимни гуми, одобрени за използване при изключително студени условия, също носят специфична пиктограма, представляваща леден сталагмит. За да заслужи пиктограмата, гумата трябва да премине специфичен тест за спиране при екстремен лед. Тези гуми се предлагат на пазара само в скандинавските страни и трябва да се използват при изключително студени зимни условия. Обикновено тези гуми не работят добре на мокра настилка или при по-малко тежки зимни условия
Новият етикет на ЕС за гуми е създаден, за да помогне на потребителите да изберат по-икономични гуми, като в същото време получават информация за спирачния път. Както за крайните потребители, така и за търговците, изборът на гуми с по-ниско съпротивление при движение може да доведе до значителни икономии по отношение на разходите за гориво, както и до по-ниски емисии. Ясната информация за сцеплението с мокра настилка ще допринесе за по-голяма безопасност на движението, докато информацията за шума при преминаване е предназначена да помогне за намаляване на шумовото замърсяване, генерирано от пътния трафик.
Подробна информация за изискванията за енергийно етикетиране на Европейската комисия.