ADAC ТЕСТ ЛЕТНИ ГУМИ 2023 - Юбилейно издание
Годината е далечната 1973, немската автомобилна асоциация ADAC, решава да проведе тест, който да отговори на въпросите на шофьорите свързани с огромният проблем, пред който са изправени. Поради очевидните повреди на пътното платно, Германия е принудена да се откаже от традиционните гуми с шипове, използвани през зимният сезон, но каква е алтернативата? Дали новопоявилите се специализирани гуми за сняг и лед (вече без шипове) са единственият избор или е достатъчно използването на добра всесезонна гума? Голям експеримент на ADAC с 25 всесезонни гуми е натоварен с отговор на този въпрос - на сняг в швейцарския Енгадин, на ледена писта в Женева и на пистата на Пирели в Италия през лятото. Това е началото на най-известният и престижен тест за гуми в света… или поне в Европа.
Тази година, за да отбележи 50 годишният юбилей, ADAC реши да тества 50 модела масови летни гуми, от всеки ценови диапазон.
Освен традиционните критерии, като безопасност при шофиране, въздействието на гумата върху околната среда(напоследък използването на сертифицирани технологии за намаляване на въглеродния отпечатък), с времето оценките се увеличават и вече включват износване, разход на гориво, шум, тегло и амортизация на гумата.
Въпросът е: дали евтината гума китайско производство ще се представи толкова добре, колкото скъпата маркова гума от премиум производител? Дали спестените пари заслужават компромиса в качеството и безпопасността?
Отговор на тези въпроси се опитва да даде тестът за летни гуми ADAC 2023
Нов критерий за тест: Екологичният отпечатък
И така, както се променят гумите и технологиите на превозните средства в продължение на 50 години, тестовете също се развиват. ADAC остава верен на принципа на баланса в крайната оценка и прозрачното представяне на индивидуалните свойства, но пренарежда и допълва критериите за оценка.
Крайната оценка вече се формира от двете индивидуални оценки на основните критерии: безопасност при шофиране и екологичен баланс. С тежест от 70%, най-важният елемент остава безопасността при шофиране на сухи и мокри пътища. Износването, разходът на гориво и шумът се преместват в новия основен критерий за екологичен баланс (30%), допълнен от теглото на гумите и амортизацията, както и споменатите белези на “устойчивото производство” - сертифициране на производството, рециклиране на отпадъци и грижа след излизане от употреба.
Десетте добри модела
В юбилейният тест за летни гуми на АДАК за 2023 година, сравнително скъпите премиум гуми на Goodyear, Continental, Michelin и Bridgestone заемат първите места – Continental дори с два модела, като единият е новата гума UltraContact, която има ниско съпротивление при търкаляне. В момента в топ групата също се включват производителите от Корея Kumho, Hankook и Nexen, както и Nokian Tyres от Финландия и Falken от Япония. На челото с най-висока оценка 2,0 са изключително балансираните гуми на Goodyear EfficientGrip Performance 2 и Continental PremiumContact 6, който поставя стандарт за безопасност при шофиране. Между другото, неговият наследник - Premium Contact 7 , е вече наличен в Supergumi.bg .
21 модела - много дъщерни марки на премиум производителите постигат задоволителна обща оценка. Това е така, поради по-слабото им представяне в специфичен критерии, така че в зависимост от личните предпочитания или приоритети, те могат да бъдат добра алтернатива на по-скъпите продукти. Обикновено това се получава при по слабото представяне на мокра настилка, което води до намаление в безопасността на шофирането. Девалвации има и в екологичния баланс - най-вече поради по-голямо износване.
Например : Apollo Alnac, който по обща оценка е задоволителен, получава оценка 3,5 за пробегът, който е малко под 30 000 км преди да достигне абсолютната граница от 1.6 мм. За сравнение, гумата с ниско съпротивление на триене Michelin e.Primacy (обща оценка достатъчен) може да измине почти 72 000 км.
С тази по ниска оценка Michelin e.Primacy доказва, че класическите компромиси при производството на гуми не са винаги решими, дори в наши дни. Michelin препоръчва e.Primacy, който е предназначен както за двигатели с вътрешно горене, така и за електрически автомобили, и има впечатляваща производителност по отношение на износване и ефективност, което го прави еко насочен. Въпреки това, e.Primacy не се справя добре на на мокър асфалт, като спирачният път е 43,7 метра при скорост от 80 км/ч, докато Conti PremiumContact 6 се справя само за 34,4 метра!
Седем от тестваните летни гуми от ADAC за 2023 година показват катастрофални постижения на мокра настилка, независимо от високи резултати в други области. Най-добрият пример е с изключително устойчивата на износване DoubleCoin DC99, можете да изминете почти 65 000 километра, но се надяваме, че никога няма да се наложи да правите „шоково“ спиране на мокри пътища. 59,3 метра дистанция за спиране при скорост от 80 км/ч са изключително опасни за шофьора и всички други участници в движението. Или казано по друг начин: на мястото, където тестовият автомобил с Continental PremiumContact 6 вече е спрял, DoubleCoin DC99 все още минава с около 52 км/ч. Инциденти при такива скорости могат да имат сериозни последици!
В таблицата по-долу можете да видите резултатите на призовата десятка на теста за летни гуми за автомобили и джипове ADAC 2023
Избрахме да ви покажем десет от моделите, които са с оценка ДОБЪР и единадесет модела с оценка ЗАДОВОЛИТЕЛНО.
Модел | ADAC обща оценка |
На сухо | На мокро |
Шум/комфорт
|
Разход на гориво | Износване |
Kleber Dynaxer HP4 | ||||||
Fulda EcoControl HP2 | ||||||
Toyo Tires Proxes Comfort | ||||||
Debica Presto HP 2 | ||||||
Dunlop Sport BluResponse | ||||||
Pirelli Cinturato P7 C2 | ||||||
Sava Intensa HP2 | ||||||
Semperit SPEED-LIFE 3 | ||||||
Firestone Roadhawk | ||||||
BF Goodrich Advantage |
Почти в дъното на класацията се нарежда Michelin с e.Primacy, което ни показва, че не винаги "скъпото" е най-доброто!
Не пренебрегвате качеството на гумите, които поставяте на вашият автомобил. Шофирайте разумно!