Тест на всесезонни гуми ADAC 2024

Всесезонните гуми дълго време имаха проблем, тъй като се смятаха за компромис между летните и зимните гуми. Никога не можеха да се сравнят със сезонните "специалисти". Причината е ясна: летните и зимните гуми имат противоположни изисквания и се различават конструктивно:
- Летните гуми, с по-твърдата си гумена смес и големите профилни блокове, осигуряват сигурно сцепление дори при много високи температури, но се подхлъзват на сняг,
- Зимните гуми с по-меката си смес и фини ламели се захващат добре в сняг и лед. При високи температури обаче те са твърде меки.
Това, че една гума може да се справи перфектно и с двете, е почти невъзможно. НО: нещата се променят на пазара на всесезонни гуми. Повишеното търсене от страна на клиентите увеличава предлагането – и очевидно и качеството на гумите. За първи път всесезонна гума беше оценена с оценка "добър" в тест на ADAC.
Резултати от теста на всесезонни гуми
16 гуми бяха тествани при летни и зимни условия, както и на мокра настилка на различни изпитателни полигони. При тестваните гуми индексът на скоростта е V (240 км/ч) и индексът на натоварване е 94 (670 кг). Тези стойности отговарят на типичните изисквания за много съвременни леки автомобили и леки SUV-та.
Модел | ADAC обща оценка |
Безопасност при шофиране (70% тежест) | еко баланс (30%) | ||
Сух път | Мокър път | Зимен път | Шум,комфорт,пробег и др. | ||
Най-добра гума: Goodyear Vector 4Seasons
Победителят в теста е Goodyear. Vector 4Seasons Gen-3 е първата всесезонна гума, оценена с оценка "добър". Крайният резултат от 2,4 показва, че гумата е добре балансирана и няма значителни слабости в нито една област. Все пак, тя не е перфектна: въпреки че дава добри резултати на мокра и зимна настилка, показва леки слабости на суха настилка при високи летни температури, като при безопасността при шофиране получава само оценка 2,7. Към общата победа допринася и добрата екологична оценка (оценка 1,8), която представлява 30% от крайния резултат. Високата ефективност намалява разхода на гориво, износването на гумата е ниско, а прогнозният пробег е над 60 000 километра, което е над средното.
За по-рядко шофиращи: Pirelli Cinturato All Season
За сравнение: също така препоръчителната Pirelli Cinturato All Season SF2, която заема второто място в общия резултат, има пробег само 33 000 километра – тоест, Goodyear може да се използва два пъти по-дълго.
Ако шофирате по-рядко то Pirelli Cinturato All Season SF2 е определено добър избор. Тя е единствената в теста, която получава добра оценка (2,3) за безопасност при шофиране. Това означава, че гумата впечатлява при летни, зимни и мокри условия с добри характеристики за управление и безопасност. Както при спирането на мокра настилка, така и при управлението, тя постига най-добрите оценки в теста.
Гуми със специфични предимства
След Pirelli се позиционират четири други гуми с оценка, започваща с двойка: Hankook Kinergy 4S², Michelin CrossClimate 2, Kumho Solus 4S HA32+ и Vredestein Quatrac. Всички четири впечатляват с добра екологична оценка, но имат леки слабости при безопасността: Hankook на мокра и заснежена настилка, Michelin на мокра настилка, Kumho на мокра и суха настилка, а Vredestein на суха, мокра и заснежена настилка.
Незадоволителни гуми
Те показват недопустими резултати в някои тестови дисциплини и трябва да се избягват при възможност: На сняг Kenda Kenetica 4S се проваля при управление. Тя губи сцепление рано, склонна е към недозавиване и почти няма резерви в критични ситуации – с нея лесно може да се изплъзнеш от пътя. Също така Infinity Ecofour не може да бъде препоръчана. Тя се представя по-добре от Kenda на зимна настилка, но на мокро има проблеми, склонна е към прекомерно или недостатъчно завиване и е трудна за контролиране. И двете гуми са понижени в оценката поради специфичните си слабости.
А как стоят нещата със седемте гуми, оценени с „достатъчно“? Те също не са особено препоръчителни, защото имат значителни слабости, особено на сух път. Гумите показват недостатъчна прецизност при летни температури и предизвикват шофьора при аварийни маневри в критични ситуации, тъй като са склонни към прекомерно завиване и не се стабилизират толкова бързо, колкото би било приемливо за човека зад волана.
Заключение
Всесезонните гуми все още не са изцяло универсални. Въпреки, че има много положителни разработки, като цяло седем препоръчителни модела и особено първата гума, оценена като "добра", все пак е факт, че девет от 16 гуми не са препоръчителни. Създаването на балансирана всесезонна гума, която да работи еднакво добре както през зимата, така и през лятото, е по-сложно, отколкото изглежда и се доказва от факта, че мнозинството от тестваните гуми все още не могат да отговорят на тези изисквания: Седем модела получават общи оценки от 3,6 до 4,0, което не е достатъчно за оценка „добър“, а две дори са оценени с „незадоволителен“ (оценки 5,1 и 5,4).
При избора на гуми е важно да се осъзнае, че има големи различия в производителността, както при безопасността при шофиране, така и при екологичната оценка. Основното внимание при покупката на гуми трябва да бъде върху производителността, а не върху цената. В идеалния случай резултатите от таблицата трябва да се тълкуват спрямо личния профил на шофиране.
Източник: adac.de