Тест на зимни гуми 205/60 R16 - ADAC 2023
Независимо, че есента навлиза все още плахо, от ADAC се постараха да ни подготвят за зимния сезон с актуалния им тест за зимни гуми.
Тазгодишните основни критерии са: безопасност при шофиране и екологичен баланс.
Единият от тестваните размери е 205/60 R16 със скоростен клас H (до 210 км/ч), който се монтира предимно на SUV от бюджетен и среден клас. Общото заключение в актуалния тест е положително: седем модела гуми са с оценка „препоръчителни“, седем модела се справят „задоволително“ и два модела гуми показват сериозни дефицити по отношение на безопасността при шофиране: Lassa Snoways 4 на сняг и лед и Austone Athena SP-901 на сухи и преди всичко мокри пътища. Ето защо оценката на ADAC и за двете е "незадоволителна".
Първите седем или така наречените „много добре балансирани гуми“, могат да бъдат препоръчани без резерви, тъй като бяха оценени според следните критерии: безопасността при шофиране (70 процента) и въздействие върху околната среда (30 процента). И все пак си струва да разгледате подробните прегледи, защото те имат малко по-различни акценти. В зависимост от вашия личен профил на шофиране, това може да бъде решаващо при избора на гуми.
Например, ако пътувате много по магистралата, трябва да обърнете особено внимание на комфорта при шофиране на сухи пътища, защото само две от седемте гуми получават добра оценка: Dunlop Winter Sport 5 и Michelin Alpin 6. Те предават стабилност по права линия и изпълняват всички движения на волана стабилно и според очакванията. Тези два модела имат и най-голям пробег сред тези седем гуми.
На мокро Bridgestone Blizzak LM005 определя стандарта с най-късия спирачен път, следван плътно от Firestone Winterhawk 4 и Goodyear UltraGrip 9+.
Ако планирате да шофирате по заснежени пътища по-често, Hankook Winter i*cept RS3 е идеалният избор. Continental TS 870 P е балансиран някъде по средата с добро представяне във всички дисциплини, но без най-добри резултати.
Следващите седем модела гуми постигнаха задоволителен общ резултат. От тях, пет успяха да постигнат добър резултат по отношение на екологичните показатели. Въпреки това, при оценката за безопасност при шофиране, всички седем модела гуми показаха слабости в поне един основен критерий, което доведе до понижаване на техния общ резултат от страна на ADAC.
Kleber Krisalp HP3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac и Uniroyal WinterExpert показват дефицити на сухи пътища.
BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2, Kleber, Barum и Uniroyal показват по-лоши резултати на мокра настилка, в сравнение с тестовете на суха. Прецизният контрол е често под въпрос поради недостатъчно сцепление и склонност към презавиване, също така, загубват сцепление по-рано при ускоряване и имат по-дълъг спирачен път, особено при леки завои.
На заснежени пътища Falken Eurowinter HS02 и Barum Polaris се провалят и не постигат повече от задоволителен резултат по отношение на зимните си качества.
Що се отнася до пробега, Fulda се откроява положително с най-високия пробег в теста (56 000 километра, клас 1.3), докато Uniroyal, от друга страна, предлага най-ниския прогнозиран пробег в групата на задоволителни гуми (37 000 километра, клас 2.9).
Два от тестваните модели гуми се провалят
Инженерите на ADAC изрично съветват да не купувате тези два модела поради техните слабости в безопасността при шофиране. Оценката на ADAC за Lassa Snoways 4 и Austone Athena SP-901 следователно е: неадекватна!
Въпреки че Lassa Snoways все още се оценява като добра на сухи и мокри пътища, представянето и при управление на заснежени пътища е оценено като лошо в сравнение с нейните конкуренти.
Обратно, Austone осигури най-добрата оценка в полето на заснежени пътища, но не надхвърли адекватна оценка на сухи пътища и дори получи лоша оценка на мокри пътища. На мокро това се дължи главно на лошото му управление, но също така има най-дългия спирачен път и най-лошите свойства на аквапланинг.
Докато най-добре спиращите на мокро в теста, Bridgestone Blizzak, вече са спрели за дълго време след аварийно спиране от 80 км/ч на мокър асфалт, Austone минава покрай него с малко под 40 км/ч. Остава да се надяваме, че в този момент улицата не пресича група от детска градина.
Що се отнася до екологичното представяне, също има голяма разлика между представянето на тестовите гуми, особено когато погледнете по-отблизо прогнозирания пробег на 16-те кандидати за теста. Ако интерпретирате километрите по сезони (приемайки, че карате 15 000 километра годишно и около 7 500 километра от тях със зимни гуми), можете да карате Fulda почти осем години, докато достигне законовата минимална дълбочина на протектора. Bridgestone, от друга страна, издържа само около пет сезона, докато се износи до 1,6 милиметра.
И тъй като през зимния сезон по-важна е сигурността, ще покажем детайлно тези оценки от теста и само общата оценка от групата "екологичен баланс". Ето ги и тях:
Модел | ADAC обща оценка |
Безопасност при шофиране (70% тежест) | еко баланс (30%) | ||
Сух път | Мокър път | Зимен път | Шум,комфорт,пробег и др. | ||
Lassa Snowways 4
|
|||||
Източник: Adac.de